mandag 3. september 2012

Komposisjons oppgave


Vi fikk Mandag 03.09.12 i oppgave å finne til sammen 10 forskjellige bilder til 10 forskjellige komposisjoner. I hovedsak skulle bildene være plakater, bokomslager eller cd- / dvd-covrer. I tillegg skulle vi forklare hvilken kompsisjon bildet var og hvorfor vi syntes det. Så her er bildene:
















Dette første bildet synes jeg er symmetrisk, fordi når jeg trekker en linje gjennom midten av bildet, er begge sider like.




















Dette bildet vil jeg si er veldig asymmetrisk, fordi det er mer tyngde på venstresiden i bildet.

Dette bilde vil jeg kalle rytmisk, fordi det er mann som er fokus og det går igjen flere ganger på nesten akkurat samme måte. I tillegg er det bilde av Beatles, som er veldig rytmiske :D


Dette bildet synes jeg er meget harmonisk, fordi fargene passer godt sammen.



Dette bilde tolker jeg som et enhet-helhet bilde, fordi det er flere bilder som omhandler en enhet og blir en helhet.


Dette bilde vil jeg kalle et kontrast-bilde, fordi det er mange farger som krasjer med hverandre, som for eksempel den røde jakken mot den grønne trappa.

Dette bildet vil jeg si er balansert, fordi skriften holder tyngden i bildet. Helikopteret gjør at bildet ikke blir symmetrisk, men det ikke tungt nok til å ødelegge balansen.


Dette er vel et bevegelses-bilde, fordi personene beveger seg i bildet.


Dette bilde kaller jeg dynamisk, fordi tingene på en måte beveger seg.


Dette siste bilde tolker jeg som spenning og liv, fordi det er livlig med mange personer og spennende med hva som kan skje hvis bilde hadde blitt til live og fortsatt.

Jeg tok meg den frihet og droppe et bilde med "rytme" ettersom jeg hadde et rytmisk bilde fra før med og anntok at "rytme" og "rytmisk" var det samme ;)

Nå skal det sies at jeg gikk glipp av 1 time opplæring i dette, så dette blir i bunn og grunn en pekepinn på hvordan jeg ligger an når det gjelder tolkning av ord.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar