fredag 14. september 2012

Fargelære - læren om fargens funksjoner

Vi hadde 3 timer med fagelære med Terje, og så fikk vi i oppgave å forklare dette:

1: Forklare subraktiv- og addidativ fargeblanding
2: Forklare ittens 7 fargekontraster.

Ikke så veldig mye å skrive, men litt vanskelig å forklare, og litt vanskelig var det å forstå det hele.

Men:

Additativ fargeblanding er lysfarge blandingen. Det vil si at det bare går an å blande farger digitalt eller med lys, og at det derfor ikke går an og for eksempel blande maling med denne fargeblaningen. Fargeblandingen fungerer slik at jo flere farger du legger til, jo lysere blir resultatet/fargen. Dette skjer fordi du legger til mer lys når du legger til flere farger, ettersom fargene inneholder hvert sitt lys.
Her er en bildeforklaring:
http://www.kunstoghaandverk.org/galleri/formal/farger/blanda.gif

Subraktiv fargeblanding er nesten det stikk motsatte. Jeg er veldig usikker på om det går an og blande subtraktiv fargeblanding digitalt, men det går i hvert fall lett med fysiske farger, som for eksempel maling. En subtraktiv fargeblanding blir mørkere jo flere farger du legger til. Dette er da motsatt effekt av additativ fargeblanding, og det er motsatt grunn også. Nemlig at du tar bort lys når du legger til farger. De fysiske fargene ser vi fordi de reflekterer alle andre farger enn den vi ser den som. Når vi da blander flere forskjellige farger, reflekteres mindre, og mer blir absorbert.
Her er en bildeforklaring:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/SubtractiveColorMixing.png/220px-SubtractiveColorMixing.png

Det var 1. Nr. 2 blir nok ikke så lang ;)

Kulørkontrast: Farger og ikke farger (gråtoner)



















Lyshetskontrast: Lyst og mørkt












Kald/varm-kontrast: At farger oppleves som varme eller kalde.















Komplimentærkontrast: Fargekombinasjon hvor fargene fremhever hverandre. Fargene i kombinasjonen er på motsatt side av hverandre i fargesirkelen.










Simultankontrast: Kan ha 2 forskjellige funksjoner: Kontrast hvor øyene til observatøren skaper noen av fargene. Eller så kan det være en kontrast hvor observatøren opplever noen deler av fargene som mørkere, selv om de ikke er det. Felles for de begge er at det er brukt 2 eller flere bilder i kontrasten.












Metningskontrast: Kontrast mellom "rene" og "urene" farger. Det vil si farger vi ser klart og farger vi ikke ser så klart. http://www.benettonplay.com/toys/flipbookdeluxe/flipbooks_gif/2011/09/22/353455.gif
















Kontrast i areal: Kontrasten mellom fargen og plassen fargen trenger for å være harmonisk.













Et laaangt innlegg, men det beviser vel bare hvor lærerike timene var ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar